Zajęcia z wychowania fizycznego mają za zadanie utrwalić w uczniach nawyki prozdrowotne. Przy tym nie mogą być nudne, ale mają zachęcać młodzież do udziału w zajęciach sportowych. W takim duchu uczennice z klasy V i VI uczestniczyły w lekcji gimnastyki. Mimo wysiłku, zabawy było co nie miara. A efekty zajęć i zangażowania dzieci można zobaczyć na zdjęciach. 

wf dorotawf dorota1

Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment na wprowadzenie poprawek przed wieczornym koncertem. Dla słuchaczy jest to okazja, aby uczestniczyć w procesie kreowania sztuki. Zobaczyć, a przede wszystkim usłyszeć, w jaki sposób profesjonalni muzycy przygotowują się do wykonania koncertu. Spotkania te dają możliwość poznania tajników pracy orkiestry symfonicznej, obserwowania niezwykle ważnej pracy dyrygenta, a także obcowania z wybitnymi artystami. Klasa 6a w dn. 01.03.2024r.  już po raz trzeci wzięła udział w otwartej próbie generalnej w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Uczniowie uczestniczyli w pogadance nt. prezentowanego podczas próby generalnej programu, a następnie podglądali pracę muzyków na sali koncertowej na kilka godzin przed wieczornym koncertem pod tytułem „Muzyka nieśmiertelna”.

filharmonia1

filharmonia2

W naszej placówce pracuje dwoje nauczycieli, którzy zostali zgłoszeni przez Rodziców  i Uczniów do zorganizowanego przez NTO Plebiscytu Edukacyjnego.
Pani Małgorzata Łukowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej, geografii, wychowania fizycznego, terapeutą ,wychowawcą i instruktorem żeglarstwa.
Otrzymała  I miejsce na poziomie wojewódzkim w kategorii Nauczyciel klas  0-III.

Pan Bogdan Wiater nauczyciel wychowania fizycznego, nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa, geografii, i wychowawca.
Otrzymał I miejsce w kategorii Nauczyciel klas IV-VIII na poziomie powiatu opolskiego.

28 lutego 2024 roku odbyła się gala podsumowująca Plebiscyt Edukacyjny. Plebiscyt ten jest największym takim plebiscytem w naszym regionie  i kraju.  To forma docenienia i podziękowania za pracę.             

Dziękujemy WAM za  budowanie prestiżu naszej placówki, jej marki na mapie szkół  w Polsce. Przyjmijcie od całej szkolnej Rodziny gratulacje i wyrazy radości, że spotkaliśmy Was na swojej drodze zawodowej i edukacyjnej.

malgosia

boghdan

Z przyjemnością informujemy, że 22 lutego 2024r. w naszej szkole została otwarta SALA TERAPII ZAJĘCIOWEJ.
Sala wyposażona jest w nowoczesne pomoce terapeutyczne, urządzenia do ćwiczeń integracji sensorycznej oraz multimedialne programy terapeutyczne.
Dzieci uczęszczające do naszej placówki, będą mogły pod okiem specjalistów przy wykorzystaniu tego nowoczesnego sprzętu pokonywać trudności rozwojowe.
Środki na wyposażenie i przygotowanie sali terapii zajęciowej pozyskaliśmy poprzez opracowanie projektów do Kuratorium Oświaty i Urzędu Miasta Opola.
W realizację projektu duży wkład  wnieśli pracownicy szkoły, którzy  przeprowadzili remont pomieszczenia i wykonali pod okiem specjalistów  profesjonalne pomoce dydaktyczne, aby wzbogacić jej wyposażenie.

Terapia metodą SI wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa „naukowa”, poprzez którą układ nerwowy i mózg uczą się oraz integrują wrażenia zmysłowe, nabywają doświadczenia w ich celowym wykorzystaniu. System ćwiczeń ma nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne.

Wśród używanego sprzętu terapeutycznego są różnego typu: huśtawki, hamaki, platformy równoważne, duże piłki i stół podświetlany, stymulatory wzroku, narzędzia do treningu zapachowego itp.

Zajęcia integracji sensorycznej skierowane są do dzieci z:

  • zakłóceniami w odbiorze bodźców dotykowych, wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz ruchowych
    • trudnościami z koncentracją uwagi, impulsywnością,
    • problemami z koordynacją,
    • opóźnieniem rozwoju mowy, rozwoju ruchowego oraz trudnościami w nauce,
    Pomagają dzieciom lepiej skupiać uwagę, rozwijają ich samodzielność, poczucie pewności siebie i własnej wartości.

TERAPIA SI nie zastąpi edukacji. Stosowanie odpowiedniej terapii może jednak zmniejszyć trudności dziecka w wielu sferach jego rozwoju. Może pomóc dziecku lepiej funkcjonować w szkole, w aktywnościach sportowych, w grupie rówieśniczej.
Metoda SI, wciąż udoskonalana i aktualizowana w oparciu o najnowsze odkrycia  z dziedziny neuroanatomii i neurofizjologii, jest dziś powszechnie znana i stosowana w krajach Europy Zachodniej, Kanadzie, Brazylii, Australii, a także w Japonii.

Poczyniliśmy duży krok w kierunku dostosowania naszych działań do światowych standardów.

W trosce o zdrowie i komfort uczniów naszej szkoły w ubiegłym tygodniu była prowadzona kilkudniowa akcja informacyjna dotycząca profilaktyki wad postawy. Uczniowie zostali zapoznani ze sposobem prawidłowego noszenia tornistra szkolnego, chętni mogli sprawdzić, ile waży ich plecak i czy nie jest zbyt ciężki. Przypomniano uczniom o możliwości pozostawienia podręczników i przyborów szkolnych w szafkach oraz zachęcano do korzystania z dwóch dostępnych na terenie szkoły źródełek z wodą pitną, w których można na bieżąco napełniać bidon. Około połowa uczniów biorących udział w naszej akcji  miała za ciężki plecak w stosunku do masy ciała. Zostały im przedstawione możliwe konsekwencje takiego działania oraz indywidualnie dobrane rozwiązania zmniejszające wagę tornistra.

lekki plecak1

W piątek 23 lutego w naszej szkole odbył si ę konkur s recytatorski dla uczniów klas I-III pt.  „Mój ulubiony wiersz Jana Brzechwy”. 25 uczniów zaprezentowało swoją interpretację wybranego wiersza, a największą popularnością cieszył się wiersz pt: „Na wyspach Bergamutach”.
 
 Zwycięzcy konkursu:
 
 I miejsce – Kaja Kaniok z klasy IIIa,
 
 II miejsce  - Tomek Niestrój z klasy Ib,
 
 III miejsce -  Wiktoria Kamińska z klasy IIIa,
 
 Wyróżnienia: Iga Niestrój z klasy IIa, Julia Jurkiewicz z klasy IIb, Hania Jastrzębska,  Jola Kamińska i Maja Zmuda z klasy I a oraz Zosia Gawłowska z klasy Ib.
 
 Zwycięzcy otrzymali piękne nagrody i dyplomy. Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie oraz nauczycielom i rodzicom za przygotowanie uczniów do występu.
konkurs recytatorski
 

W tym roku kalendarzowym Tłusty Czwartek obchodzony był 15 lutego. Na tą okazję uczniowie klasy 4b wraz z rodzicami włączyli się w przygotowanie dla szkolnej społeczności smakołyków w postaci faworków, gofrów, babeczek oraz pysznej gorącej czekolady. Wszystko świetnie serwowane z różnymi dodatkami wedle życzeń klientów. I wcale nie musiało być Tłusto. Uczniowie okazali się nie tylko znawcami sztuki cukierniczej, ale również z dziedziny ekonomi. Czy było smacznie? Chyba nikogo nie zawiedliśmy.

Słodki dzień przed Środą Popielcową ucztują także Brytyjczycy. 

W naleśnikowy wtorek odbywa się pancake race – wyścig, łączący bieg z podrzucaniem naleśnika na patelni. Pancake Tuesday znany jako Shrove Tuesday to również zwyczaj obchodzony w Australii, Kanadzie, USA czy Nowej Zelandii. W tym roku i Nasi uczniowie celebrowali to święto. Było dużo radości i pyszności.

tlusty czwartek1

tlusty czwartek2

W roku 2023 nasza szkoła postanowiła celebrować Wisławę Szymborską - patronkę roku, laureatkę literackiej Nagrody Nobla poprzez zorganizowanie różnorodnych działań edukacyjnych inspirowanych jej twórczością i życiem w ramach innowacji pedagogicznej: „Projekt: Szymborska”.

Połączeniem działań polonistki, bibliotekarki, plastyczki i informatyka były m.in. działania:

  • Ulepmy lepieja - inspirując się technikami literackimi Wisławy Szymborskiej, uczniowie i nauczyciele mieli okazję eksperymentować poprzez tworzenie krótkich, groteskowych wierszy,
  • Wyklejanki wakacyjne - pocztówki kolaże cyfrowe jak i tradycyjne w stylu Wisławy Szymborskiej w ramach zajęć informatyki,
  • Wydzierany portret Noblistki – uczniowie klas I-IV pracowali nad tworzeniem portretu Wisławy Szymborskiej, korzystając z różnorodnych technik plastycznych,
  • cik Wisławy Szymborskiej w szkole – miejsce, w którym można było przeczytać informacje na temat życia, w tym ciekawych zwyczajów i twórczości Noblistki,
  • Bądź jak Szymborska – grono pedagogiczne PSP 16 otrzymało wyzwanie do zrealizowania zadania fotograficznego, które miało na celu uchwycenie ich interpretacji bycia jak Wisława Szymborska,
  • Księga możliwości społeczności SP nr 16 w Opolu – tworzenie własnych wierszy przez uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców na wzór wiersza W. Szymborskiej pt. „Możliwości”. Księga ta stała się miejscem inspiracji i refleksji dla całej społeczności szkolnej,
  • Wisława Szymborska – quiz wiedzy. Quiz ten nie tylko dostarczył rozrywki, ale także pomógł w pogłębianiu wiedzy na temat patronki roku oraz jej wkładu w literaturę światową.

Uczniowie, którzy aktywnie uczestniczyli w quizie i wykazali się wiedzą na temat życia i twórczości Wisławy Szymborskiej, zostali zaproszeni wraz z Dyrekcją Szkoły na specjalne śniadanie   organizowane w bibliotece szkolnej. Podczas tego wydarzenia uczniowie mieli okazję delektować się posiłkiem przygotowanym przez duet humanistek i autorek innowacji – polonistki i bibliotekarki.
W trakcie odbyła się też specjalna „loteryjka” fantowa w stylu Wisławy Szymborskiej.

Poprzez "śniadanie w bibliotece" szkoła podkreśliła znaczenie literatury i kultury w życiu uczniów oraz nagrodziła ich za chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w działania związane z patronką roku, Wisławą Szymborską.

Działania w ramach innowacji miały na celu nie tylko uczczenie pamięci i dokonań Wisławy Szymborskiej, ale również inspirację uczniów i nauczycieli do refleksji nad jej twórczością oraz wartościami, które reprezentowała. Była to wyjątkowa okazja do integrowania społeczności szkolnej poprzez literaturę i sztukę. Efekty działań uczniów i nauczycieli zostały zaprezentowane na wystawie w holu szkoły.

szymborska

szymborska1

plakat dzien otwarty

Po feriach odbył się bal karnawałowy dla klas 1-3 zorganizowany przez Radę Rodziców.
W sali przygotowano kolorową dekorację, która wprowadziła uczestników w karnawałowy nastrój. Dzieci przybyły na bal w różnorodnych strojach - od księżniczek i superbohaterów, po zwierzęta i postacie z bajek. W trakcie balu miał miejsce ciekawy program prowadzony przez animatora. Dzieci miały okazję wziąć udział w różnych tańcach, konkursach i zabawach, które dostarczały im wiele radości. Podczas zabawy dzieci mogły skorzystać z bufetu, który również został przygotowany przez rodziców. Znajdowały się tam przekąski, napoje i słodkości, które cieszyły się dużym powodzeniem wśród uczestników.
Bardzo dziękujemy za udaną zabawę!

bal karnawalowy